Thursday 2 April 2009

Prague, Republic Of Czech (5-7 March 2009)-DAY 2

Hari kedua bermula agak awal kerana hari ni ialah satu2nya hari yang kami ada utk ronda seluruh Prague sebab esok dah nak balik. Destinasi pertama ialah ke Prague Castle yang terletak di seberang Sungai Vltava iaitu Hradcany.Kawasan ini dikatakan sebagai one of the most striking views of any European capital. Kami naik tram yang nampak begitu klasik.


Dah sampai kat salah satu stop tu kena mendaki lagi, agak jauh juga berjalan, dan sempat singgah kat kedai ( lagi!) beli souvenir.



Nak masuk ke Prague Castle kena lalu ikut pagar yg ada pak guard, pak guard tu ala2 pak guard di Buckingham Palace. Tak bergerak2. setiap satu jam guard tu akan bertukar, takdelah orang tu letih sangat. View dari Prague Castle sangat cantik sebab boleh nampak keseluruhan bandar Prague.

Dalam kawasan Prague Castle ini terdapat sebuah cathedral- St Vitus Cathedral yg menempatkan sebuah stained-glass window hasil kerja Alfonso Mucha, tapi kami tak masuk pun.


Dalam kawasan ni juga terdapat toy museum dan sebuah lorong yg dipanggil Golden Lane. Golden lane in dahulunya tempat tinggal penulis Czech- Franz Kafka dan dikatakan menjadi inspirasi utknya menulis sajak2.


selepas pusing dalam kawasan Prague Castle kami naik Metro utk ke New Town , sebab nak cari nasi. kat sini ada beberapa kedai halal.

Metro di Prague sebenarnya agak istimewa berbanding Metro2 yang pernah kami naik sebelum ni. Oleh kerana keadaan tanahnya menyebabkan metro ni terpaksa dibina dalam, dan terdapat escalator yg tinggi2. dikatakan escalator metro yg tertinggi di Europe adalah di Prague ( di Namesti Miru dgn ketinggian hampir 100m! )escalator yg lain pun lebih kurang tu juga..gayat..!!


National musem yg ada di new town, dekat dengan Wenceslas Square.


Kami singgah disebuah kedai halal yg terkenal di Prague, betul2 depan masjid ( yg tak kelihatan seperti masjid pun!) Makanannya sedap dan yang penting MURAH..kat situ kami jumpa sepasang Indonesian bersama anak2 yang isterinya belajar phd di Prague. Menurut beliau, ramai pelajar2 medic Malaysia di bandar Prague ni. Tak tahu ler pulak sebelum ni.


Selepas pusing2 Wenceslas Square kami masuk ke muzium Mucha utk tengok hasil kerja seni art noveuo beliau.


Dari muzium Mucha kami ke Old town square.





Kat sini terdapat Astronomical clock yg terkenal. Di tgh square tu juga ada gerai2 menjual makanan ringan dan ada street performers yg menari tarian tradisi Czech.







kami sempat juga try makan donut( ataupun roti kot) yg dibakar ( tidak digoreng) cara buat macam biasa , cuma di balut pada besi dan di bakar. Rasanya tak terlalu manis walaupun dibalut dengan gula masa dibakar.


Malam tu kami keluar kejap ke national theatre dan ke dancing building.





No comments: